THE HILLS HAVE EYES

2019 - Competition
  |    |    |  

Facts + Figuress
LocationHamedan , Iran
Date Of Design1397/10/20
Area3000
Height30
StatusCompetition
Description

Before major physical changes in the urban structure of Hamedan by Karl Frisch (before 1310) Bazar as the main part of the city and 52 neighborhoods around it formed the spatial structure of the city. But in the later period (from 1310 to 1332) with the change of the city's structure and the formation of modern urban planning, with the construction of a square next to the downtown and 6 branches from it. The structure of the city is undergoing major spatial changes. However, despite the disadvantages and disintegration of the historical body of the city and the old mental image of it, another type of perception of the city arose. The factor that we know from an urban point of view and especially urban epistemology, the city is a combination of strong elements (signs) and neutral elements, that the city of Hamedan (after 1332) can be visualized with several strong signs consisting of a central square (the core of the city) and six peripheral arms. among which the neighborhoods have expanded but what completes this recognition is a kind of powerful urban signs along each of these urban axes. Some of these landmarks are historically valuable buildings (artificial landmarks) and some are hills and geographic features of the city (natural landmarks). According to this issue, this mental image is formed that the hill itself is a heritage and a symbol of the city .As a result, the revitalization and re-creation of the main nature of the hill will be the main component in dealing with the project. In order to provide a solution for this issue, we will first take a look at the history of the hill .the hill is located in a poor neighborhood of the city and adjacent to Muzdaghina neighborhood, which has been neglected over the years, and finally, in 1382, with the construction of the Ibn Salah observatory with an area of about 800 square meters on its height, and the excavation and creation of a new central space, the morphological structure of the hill is subjected to interventions which causes the hill as a sign in the structure of the city space to lose its original nature and shape as a sign and on the other hand as an urban heritage . In this regard, the project saw the future from the point of view of re-creating and reviving the nature of the hill since 2002

پیش از تغییرات عمده کالبدی در ساختار شهری همدان توسط کارل فریش ( قبل از 1310 ) , بازار به عنوان استخوان بندی عمده شهر و 52 محله در اطراف آن , ساختار فضایی شهر را شکل می داد . ولی در دوران بعد ( از سال 1310 الی 1332 ) با تغییر ساختار شهر و شکل گیری شهرسازی مدرن ,با ساخت یک میدان مرکزی در کنار مرکز شهر سابق و 6 محور منشعب از آن , ساختار استخوان بندی شهر دستخوش تغییرات عمده فضایی شده است . به گونه ایی که با وجود معایب و از هم گسیختگی کالبد تاریخی شهر , تصویر ذهنی جدید و نوع شناخت متفاوتی از شهر بوجود آمد . همانطور هم که می دانیم از منظر شهری و به خصوص شناخت شناسی شهری , شهر تلفیقی از عناصر قوی ( نشانه ها ) و عناصر خنثی است . که شهر همدان (بعد از سال 1332) را می توان با چند نشانه قوی متشکل از یک میدان مرکزی( هسته شهر ) و شش بازوی حاشیه آن تجسم کرد که محله ها در میان آن گسترش یافته اند . ولی آنچه این شناخت را کامل می کند جانمایی گونه ای از نشانه های شهری قدرتمند در امتداد هر یک از این محور های شهریست . برخی از این نشانه ها بناهای ارزشمند شهری ( نشانه های مصنوع ) و برخی از آنها تپه ها و عوارض جغرافیایی شهر ( نشانه های طبیعی ) هستند . با توجه به این موضوع به این تصویر ذهنی خواهیم رسید که خود تپه در جایگاه یک میراث و یک نشانه شهریست و حفظ ماهیت طبیعی تپه وظیفه اصلی در حفظ یک میراث شهری برای آیندگان خواهد بود و دخل و تصرف از طریق ساخت وساز و محوطه سازی روی تپه , الویت دوم را در استخوان بندی شهر خواهد داشت . در نتیجه احیا و باز آفرینی ماهیت اصلی تپه به عنوان مولفه اصلی در برخورد با پروژه خواهد بود . جهت ارائه راهکار برای این موضوع , ابتدا نگاهی به تاریخچه تپه می اندازیم , تپه ایی در یک محله نسبتا پایین شهر و همجوار با محله مزدقینه ,که در طول سالها بدون توجه باقی مانده و نهایتا در سال 1382 با ساخت رصد خانه ابن صلاح به مساحت حدود 800 متر مربع بر ارتفاع آن و خاکبرداری و ایجاد فضای مسطح مرکزی، ساختار مورفولوژیک تپه دستخوش مداخلاتی شده است , که سبب شده تپه به عنوان یک نشانه در ساختار فضایی شهر ماهیت و شاکله اولیه خود را به عنوان یک نشانه و از طرفی میراث شهری از دست دهد . در این راستا , اقدامات آینده پروژه را از منظری خواهیم دید که به بازافرینی و احیای ماهیت تپه , قبل از سال 1382 اشاره داشته باشد .

Award
YearAwardProject

2019Design of Amaday Cultural Complex in Hamadan | First place

Facebook Twitter Google LinkedIn Pinterest telegram
SITE MAPS | RSS FEEDS | FOLLOW US